Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Robert Downey jr. kohottaa pistoolin tottumattoman näköisenä ja laskee murhaajaan viisi luotia. Hän pyyhkii sormenjäljet aseesta ja asettaa sen tuntemattoman kuolleen naisen käteen. Sitten ruutuun ilmestyy maikkarin mainostaukotunnus ja käteni hakeutuu kelausnapille.

Downey jr. on vaimoni suosikkinäyttelijä ja pidän itsekin miehen työstä. Vuokrasimme vuosia sitten elokuvan Kiss Kiss Bang Bang ja pidimme siitä molemmat. Kun leffa tuli televisiosta muutama viikko takaperin, otin sen talteen.

Kun sitten eräänä iltana päätimme katsoa pätkän, huomasin mielenkiintoisen seikan.

Kelaillessani yli mainoskatkojen totesin, että en ollut koskaan nähnyt ainoatakaan niistä mainoksista, joita tauoilla tuli.

Miksi en?

Syitä voi olla paljon muitakin, mutta tässä kolme: Internet, tallennus, ylitarjonta.

Lapsiperheessä illat kuluvat usein muuhun kuin television katseluun. Siksi valtaosan ”aikuisten ohjelmista” tulee tuijoteltua internetin kautta tai tallennuksena. Internetissä riittää mainosten ajaksi muutakin puuhaa ja tallennuksissa ne taas on kätevä kelata yli.

Ylitarjontaa on kolmenlaista. Televisiokanavien ylitarjonnan ansiosta mainosten ajaksi löytyy muuta selailtavaa. Mainosten ylitarjonnan takia reklaameja ei erota toisistaan eikä yksikään jää mieleen. Kaiken median ylitarjonnan vuoksi lehtiä ehtii toisinaan selailla vain mainoskatkolla.

Itseasiassa neljäskin ylitarjonta vaikuttaa asiaan, mutta se vähentää television katselua kaikkineen. Erilaisia sarjoja puskee tuutista niin paljon, että ne alkavat väkisinkin muistuttaa toisiaan. Tunnesidettä ei synny, jos sarjat menevät mielessä sekaisin.

Mitä tästä kaikesta sitten pitäisi ajatella? Huoletta voidaan tehdä ainakin se johtopäätös, että televisiomainonnan kautta mainostaja ei tavoita minua. Tietenkin nyt puhun vain omasta kokemuksestani ja käyttäytymisestäni, mutta olenko yksittäistapaus? Tuskin.

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!