Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Paikallislehden ilmoituksessa hieroja tarjoaa uusille asiakkaille 20 prosentin alennusta ensimmäisestä hieronnasta. Kertaheitolla hän tekee liiketoiminnalleen hallaa ainakin kahdella eri tavalla.

  1. Hierojan parhaat ystävät ovat hänen nykyiset asiakkaansa. He pitävät hänet leivässä. Mitä ajattelee pitkään normaalihintoja maksanut kanta-asiakas tulokkaille annettavasta alennuksesta?Teleoperaattorit tappoivat takavuosina yksissätuumin asiakasuskollisuuden puhelinliittymäkaupassa tarjoamalla kylkiäisiä ja alennuksia liittymää vaihtaville. Aikansa menoa ihmeteltyään sitkeimmätkin kanta-asiakkaat ryhtyivät siirtopuuhiin.
  2. Hierojalla on hinnasto. Hän on määritellyt eri palveluille euromäärän, jota vastaan hän suostuu asiakasta rusikoimaan ja joka riittää tuomaan leivän pöytään. Kun uusi asiakas saa heti kättelyssä 20 prosentin alennuksen hieronnasta, mikä käsitys hänelle jää hinnasta?Jos jostakin syystä saat alennusta ja maksat Samburgerin (anteeksi mainos, mutta parempaa grilliä ei ole) hampurilaisesta kolme euroa normaalin 3,40:n sijaan, mieleesi ei jää 3,40 €. Muistat, että hampurilainen maksoi kolme euroa.

    Jos joudut toisella kerralla maksamaan 3,40, tunnet tulleesi huijatuksi.

No, mitä hierojan sitten pitäisi tehdä? Tiedämme nyt, että hän on valmis tinkimään katteestaan saadakseen uusia asiakkaita. Entäpä jos hän käyttäisikin saman rahan nykyisiin asiakkaisiinsa:

20 prosentin alennus seuraavasta hoidosta nykyiselle asiakkaalle, joka tuo mukanaan uuden asiakkaan.

Paikallislehden ilmoitus ei tietenkään paljon maksa, mutta luultavasti samalla rahalla hieroja postittaisi jokaiselle asiakkaalle kirjeen, jossa kertoisi aiheesta. Jos paalu ei postimerkkeihin riittäisikään, voisi kampanjaa markkinoita asiakkaille, kun he käyvät asioimassa hierojan luona. Mikäpä sen otollisempi hetki ehdottaa tällaista tointa kuin se, kun asiakkaan olo on mukavan seesteinen ja rentoutunut.

Ja kukapa tietää, ehkä asiakkaat käyttäisivät oman alennuksensa ostaakseen jonkin kalliimman palvelun, jota eivät olleet malttaneet aikaisemmin ostaa. Kun kalliimpi tuntuukin paremmalta, eivät kai he enää palaa halvempaan palveluun.

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!