Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Suomalaiset tyytyvät huonoon asiakaspalveluun. Tai eivät he tyydy, he eivät vain osaa pyytää hyvää asiakaspalvelua. Näin ainakin on jos uskon MP Maailma -lehden asiakaspalvelutestiä, joka toteutettiin jälleen 11 eri moottoripyöräliikkeessä.

Ihmettelin jokaisen arvion kohdalla yhtä asiaa. Asiakaspalvelua pidettiin pääosin hyvänä vaikkakin myyjä ei ottanut kontaktia myymälään tullessa (ei siis vältttämättä edes tervehtinyt), myyjän joutui poikkeuksetta hakemaan kassalta palvelemaan ja myyjät olivat jopa ihan ystävällisiä.

Tarpeita ei kartoittanut juuri kukaan ja lisämyyntiä (=ratkoisi valmiiksi asiakkaan muita tarpeita) ei tehty nimeksikään. Silti palvelu oli ihan hyvää.

Esitin kysymyksen hyvästä asiakaspalvelusta Facebookissa, omassani sekä Ystäväyrittäjien profiilissa. Kumpaakin keskustelua leimasivat samanlaiset kokemukset. Paras myyjä heidän mielestään on vanhanajan kunnon tarjoilija, joka täyttää lasit niin, että et edes huomaa häntä. Eli myyjä on paikalla, mutta ei koko ajan tyrkyllä.

Mikä suomalaisia ahdistaa kysymyksessä ”voinko olla avuksi”?

Miksi me suomalaiset pelkäämme kertoa myyjälle mitä haemme tai mitä tarpeemme ovat.

Omat kokemukseni myymälän lattialta vahvistavat kuinka vaikeaa asiakkaan on avata puheväline ja kertoa mitä haluaa.

Olen satoja kertoja saanut todistaa kun suomalaiset tulevat patjaostoksille ja vastaukseksi voinko auttaa kysymykseen, tulee liukuhihnalta ei tartte auttaa, me vaan katellaan. Pelkäämmekö, että on pakko ostaa jos myyjä esittelee. Se on sen duuni, herranjumala!

Perushyvää palvelua ei muista kukaan, hyvä ja erittäin huono leviää viestinä kuin rutto.

Mitäänsanomatonta palvelua saa useista paikoista. Niistä tapahtumista ei muista muuta kuin pankkikortin vingutuksen. Hyvistä ja erinomaisista muistaa myös kertoa kavereille.

Kuten monilla Facebookissa käydyssä keskustelussa, itsellänikin parhaat kokemukset ovat niitä, joissa esimerkiksi pukumyyjä on niin loistava, että olet vain vastaanottavana osapuolena. Toki niin, että sinulta on kyselty tarpeet ja käyttötarkoitukset sekä toiveet. Niihin upottaa mielellään rahansa.

Onko asiakkkaalla velvollisuuksia? On toki.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Joskus meidän asiakkaidenkin kannattaisi miettiä omaa käyttäymistämme ja miten se heijastuu myyjään. Huonotuulinen asiakaskin voi tartuttaa ärripurrin asiakaspalvelijaan. Näitä tarinoita voikin sitten lukea aasiakas.net osoitteesta.

Näin 2000-luvulla meidän suomalaistenkin olisi aika jo ryhtyä vaatimaan palvelua sekä ottamaan sitä vastaan. Kertokaa rohkeasti myyjälle mitä olette hakemassa ja mikäli myyjän taidot tai tuote ei vastannut hakuanne, kertokaa siitä ääneen.

Kukaan ei voi kehittyä jos ei saa palautetta.

Ps. Kiitos kaikille Facebookissa keskusteluun osallistuneille.

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!