Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Usein tulee kirjoitettua vain negatiivisista asiakaspalvelukokemuksista. Tänään päätin tehdä toisin ja kertoa positiivisista kokemuksista.

Asioimme saman päivän aikana kolmen eri pankin kanssa, ja saimme kolmea erilaista asiakaspalvelua. Yhdessä soittopyyntöön vastaamiseen meni vuorokausi, toisessa kiukuteltiin heti kassalle päästyäni ja kolmannessa asiat luistivat enemmän kuin hyvin.

Hyvä asiakaspalvelu saa asiakkaassakin aikaan kummallisia asioita. Hyvällä asiakaspalvelulla palvelumaksut, toimitusajat tai inhimilliset erheet eivät tunnu enää miltään.

Meidänkin yrityksemme pankkipalvelut ovat 100 kilometrin päässä. Vierailu paikan päällä kerran tai kaksi vuodessa ei hetkauta, koska sieltä saa yksinkertaisesti niin hyvää palvelua. Jopa niin hyvää, että vein mennessäni pullapitkon kiitokseksi.

Turtolan Citymarket Tampereella on saanut itselleen vuosituhannen mainoskampanjan ilmaiseksi. Onko mainostoimisto tehnyt jotain nokkelaa vai onko kauppias jakanut kahvipaketteja ilmaiseksi?

Ei, vaan Turtolan Citymarketin superkassa Jama Jama on omalla rehellisellä ja iloisella asiakaspalvelullaan saanut mediassa palstatilaa vuoden tai kahden mainosbudjetin verran.

Jama Jamalla on oma Facebook-fanisivu, jossa ystäviä on jo 2300 naamakirjailijan verran. Herran omalla kaveritililläkin on 1300 ystävää.

Ylistäviä lausuntoja Jama Jaman ystävällisestä asiakaspalvelusta sataa mediaan ja erilaisiin sosiaalisen median palstoille. Jokaisessa uutisjutussa mainitaan, että hän on töissä Turtolan Citymarketissa.

Löysin Ystäväyrittäjien verkoston kautta jenkkiläisen verkkokaupan nimeltä Zappos.com. Keskustelimme verkkokauppojen kompastuskivistä, ja tämä kauppa nostettiin esimerkkinä helposta ja turvallisesta kaupankäynnistä.

Testasin kyseisen kaupan 24/7 asiakaspalvelua. Sivuilta en löytänyt tietoa, lähettävätkö he tuotteita Eurooppaan, joten rohkeasti klikkasin live-asiakaspalvelun auki.

Sekunnissa tulee chattiboxiin hyvät päiväntoivotukset ja tiedustelu, minkälaiseen asiaan haluan vastausta. Kysäisin, että toimitatteko Eurooppaan.

Saman tien tulee pahoittelut, että valitettavasti eivät, mutta mikäli minulla on ystävä Yhdysvalloissa, lähettävät he mielellään toimitukset hänelle. Monestako kotimaisesta verkkokaupasta saa tällaista asiakaspalvelua?

Kaikki edellä mainitsemani asiakaspalvelutilanteet ovat loppujen lopuksi pieniä asioita, joita jokainen voi tehdä hyvällä perustyöllään. Ei tarvita kalliita kampanjoita tai tuhansien työvälineitä. Tarvitaan vain oikeanlaista asennetta ja halua palvella asiakkaita hyvin.

Yhdellä kaupan kassalla on merkitystä, yhdellä hymyllä on vaikutus ja taatusti positiivinen sellainen. Toivon, että näitä arjen sankareita kaikki voisivat joskus muistaa kiitoksella, myös esimiehet.

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.