Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Tämän sarjan kolme aikaisempaa artikkelia (1/5, 2/5, 3/5) luettuasi puhkut nyt intoa päästä työstämään ilmaista opastasi. Ryhdytäänpä siis hommiin.

Ensiksi lienee paikallaan listata pari sääntöä oppaan tekemiseen:

  1. Sisällön täytyy olla lukijalle arvokasta
  2. Opas ei saa myydä mitään

Säännöt ovat yksinkertaiset, mutta sitä tärkeämpää on niiden noudattaminen.

Ihminen on siitä omituinen otus, että vaikka jotakin saisi ilmaiseksi, se ei silti saa olla arvoton. Jos se on arvoton, ihminen pettyy. Toisaalta oppaalla on myös imagovaikutus. Jos sisältö on puutaheinää, syntyy lukijan mieleen kuva asiantuntemattomuudesta.

Lähes jokainen meistä myös mielellään ostaa asioita. Kukaan meistä ei kuitenkaan halua, että meille myydään jotakin. Erityisesti meitä närkästyttää se, kun joku sanoo antavansa meille jotakin ilmaiseksi ja saammekin vain mainoksia.

Jos siis rikot noita kahta yksinkertaista sääntöä vastaan, lukija pitää sinua asiantuntemattomana tyrkyttäjänä.

Kuinka usein sinä ostat mitään asiantuntemattomilta tyrkyttäjiltä?

Oppaan tekemisen aloitat tietenkin aiheen valitsemisella. Lähtökohta on se, että aihe kiinnostaa potentiaalisia asiakkaitasi. Helpoin tapa löytää aiheita on kysyä kohderyhmältä.

Sinulla on omia asiakkaita tai ainakin alalla toimivia kontakteja, joilta voit kysyä. Jos et halua puhua ääneen ilmaisesta oppaasta, voit tietenkin kysellä arkipäivän ongelmakohtia, joihin he kaipaavat ratkaisuja. Tämä auttaa myös tuotekehityksessäsi.

Kun sinulla on aihe mielessäsi, vietä vielä aikaa sen rajaamisessa. Yli 40 sivun opas on jo turhan laaja tavoitettasi ajatellen. Haluat, että lukija saa jotakin konkreettista irti oppaastasi, mutta et halua kuitenkaan käyttää aikaa ja resursseja kohtuuttomasti.

Toisaalta aiheen pohtimisessakaan ei kannata tuhertaa päivätolkulla, sillä kyse on kuitenkin ilmaisesta oppaasta. Ilmainen kiinnostaa, vaikka sen aihe ei aivan tarkasti maaliin osuisikaan.

Kirjoittamistavassa on kaksi ääripäätä. Tarkka etukäteissuunnittelu ja toisaalta puhdas tajunnanvirta. Suurin osa kirjoittajista asettuu jonnekin välimaastoon ja kyse on kirjoittajan luonteesta.

Suoraa suositusta en voi sinulle sanoa. Itse kirjoitan laajemmat tekstit siten, että teen koko tekstille rungon väliotsikoineen ja sitten kirjoittelen sisällön sinne lomaan. Väliotsikot eivät ole välttämättä lopullisia, ne vain kertovat kunkin kappaleen asian.

Sinulle voi olla helpointa se, että kirjoitat ulos kaiken, mikä valitsemastasi aiheesta tulee mieleen. Älä tee korjauksia kirjoittaessasi, vaan anna palaa vaan. Lopullinen muokkaaminen tehdään vasta sitten, kun materiaalia on tarpeeksi.

Yksi käyttökelpoinen kikka oppaan tuottamiseen on myös blogin kirjoittaminen. Kun kirjoitat säännöllisesti lyhyitä tekstejä omasta alastasi, on sinulla pian materiaalia yhden oppaan verran.

Nyt olet siis tuottanut tekstiä jo yli tarpeen. Sarjan viimeisessä osassa ensi keskiviikkona hoidetaan homma loppuun.

Lue sarjan aikaisemmat artikkelit: 1/5, 2/5, 3/5.

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!