Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Kirjoitan itse usein liian monimutkaisesti. Teen sen siksi, että yksinkertaisen tekstin kirjoittaminen on tylsää. Kuka jaksaa kirjoittaa tällaisia yhden ajatuksen virkkeitä? Ja kuka näitä viitsisi lukea?

Kun kirjoitat mihin tahansa yrityksesi materiaaliin tekstejä, on sinulla vain yksi päämäärä. Lukijan täytyy ymmärtää mitä haluat sanoa. Kun lukijasi ymmärtää lukemansa, saatat saada aikaan kauppaa. Jos hän ei ymmärrä, no, kyllä sinä tiedät.

En ryhdy tässä listaamaan ohjeita ja sääntöjä. Sellaisia on netti pullollaan. Voit esimerkiksi ryhtyä seuraamaan Ei oo totta -blogia. Katleena Kortesuo antaa hyviä vinkkejä siitä, miten saat tekstistäsi luettavampaa.

Ohjeiden sijaan kerron totuuden, joka sinun täytyy sisäistää, jotta voisi kirjoittaa ymmärrettävämpää tekstiä.

Sinun täytyy ryhtyä tekemään sitä tietoisesti.

Tilanne ei oikene sillä, että ajattelet asiaa hieman. Sinun täytyy harjoitella jatkuvasti ja pitää yksinkertaisuus mielessä koko ajan.

Jos johonkin virkkeeseen on tulossa kaksi pilkkua, pysähdy. Mieti, voisitko jättää toisen pois ja jakaa ajatuksen kahteen virkkeeseen. Yleensä se onnistuu helposti.

Jos sinun pitää tarkistaa sanakirjasta jonkin sanan kirjoitusasu, unohda koko sana. Keksi tapa sanoa sama asia jokapäiväisellä kielellä.

Totuus on myös se, että jos olet hyvä kirjoittaja, joudut tekemään enemmän töitä.

Hyvä kirjoittaja ajattelee asioita liian monimutkaisesti. Hyvä kirjoittaja rakastaa omaa näppäryyttään ja haluaa esitellä sitä myös muille. Hyvä kirjoittaja joutuu helposti egonsa vangiksi; pitää kirjoittaa hienosti, kun kerran osaa.

Jos olet mielestäsi huono kirjoittaja, tilanteesi on loistava. Sinun tarvitsee vain opetella hieman uutta. Kunhan et kuuntele liikaa ns. luovan kirjoittajan ohjeita, pärjäät mainiosti.

Yksikään tuote ei jää myymättä, koska mainoksessa on liian yksinkertaista tekstiä. Tuhansia on jäänyt valmistajan varastoon, koska teksti on ollut liian monimutkaista.

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!