Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Selailin erään projektimme tiimoilta 240 kotimaisen moottoripyöräliikkeen nettisivut ja varsinkin heidän yhteystietonsa läpi. Reilulle puolelle yhteystiedot löytyivät melko kivuttomasti. Loppujen hakeminen olikin sitten melkoista tuskaa.

Nettisivujen ulkoasu vaihteli muutamista ammattimaisesti rakennetuista niihin 1990-luvun lopun virityksiin, joissa joku hassunhauska gif-animaatio pyörii ylänurkassa ja kävijälaskuri nakuttaa alakulmassa omaa mollisointuaan.

Mietitäänpä tämän päivän kuluttajan toimintaa, niin kyllä se valtaosalla alkaa hakemalla tuotetta tai palvelua Googlen kautta. Sopiva kohde löydetään, ja sitten otetaan yhteyttä tai vieraillaan yrityksessä. Jos joku näistä yhteystiedoista puuttuu, kauppa jää tekemättä!

Viime vuotisessa MP Maailman suuressa myymälätestissä joku kauppiaista taisi kommentoida sähköpostin puuttumista sillä, että kesäaikaan ei myyjät ehdi sähköpostiin vastailla.

Hyvä on, mutta miksi sitten ei niitä puhelinnumeroitakaan ole sivuilla, saati myyjien nimiä? Sähköposteihinkin saa vastaajan päälle, jota voi myös aivan surutta käyttää mainontaan.

Pelkääkö yrittäjä, että asiakas saattaa soittaa? Asiakashan voi vielä lähettää visaisen sähköpostinkin.

Valtakunnallisen MP-tarvikkeiden tukkurin sivuilla luki komeasti: ”Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@xxx.fi”. Missään ei kuitenkaan näkynyt tietoa siitä, ketä firmassa työskentelee!

Etsin keväällä autooni varaosaa, jonka arvelin löytyvän autopurkamolta kauppahintaa halvemmalla. Löysin googlaamalla autopurkamon, josta osa voisi löytyä.

Etusivulla luki isolla: ”Osatiedustelut sähköpostilla”. Laitoin osan nimen, autoni tiedot ja ystävällisen kyselyn, mahtaako osaa löytyä ja jos löytyy, mitä mahtaa maksaa. Meni viikko ja tuli vastaus: ”EI LÖYDY”. Isoilla kirjaimilla, ei allekirjoitusta, ei mitään. Asiakaspalvelun teho huipussaan.

Yrittäjä, onpa yrityksesi mikä tahansa, nettisivut ovat yrityksesi halvin ja tehokkain käyntikortti. Myyjäsi ja sinä itse olette yrityksesi kasvot. Olkaa ylpeitä niistä. Mikäli et uskalla julkaista nimeäsi, mieti mitä potentiaalinen asiakkaasi siitä ajattelee.

Minusta sellainen yritys ei ole kaupankäynnin arvoinen.

« | »

Yksinyrittäjäkin voi tehdä mukavan tilin inhimillisellä työmäärällä!

Yrittäjänä sinun pitäisi joko

  1. Tienata paremmin kuin työntekijänä.
  2. Tehdä vähemmän töitä samalla tulotasolla.
  3. Saada päättää vapaasti milloin, missä ja kuinka paljon teet töitä ja silti tulla toimeen mukavasti.

Jos yksikään noista kohdista ei toteudu, yrittäjyyden riskien ottaminen on järjetöntä. Kun hoidat asiat oikein, voit saavuttaa tilanteen, jossa tienaat paremmin, teet vähemmän töitä ja nautit yrittäjän vapaudesta. Tämän koulutuksen ainoa tavoite on viedä sinut sinne.