Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Menestyvillä yrittäjillä on monia yhteisiä tapoja ja tavoitteita. Yksi niistä on se, että he pitävät mainonnan kustannukset pieninä.

Kyllä, puhuin kustannuksista enkä investoinneista ja puhuin niiden pienentämisestä. En kuitenkaan tarkoita sitä, että he markkinoivat vähän, vaan sitä, että he ostavat mediatilaa mahdollisimman edullisesti.

Eräs yrittäjä metsästää aikakauslehtien jäännöspaikkoja. Siis niitä, jotka eivät ole vielä menneet kaupaksi, kun lehti on jo menossa painoon. Myös myyjät tietävät tämän ja tarjoavat hänellä tilaa viime tingassa.

Toinen teki vuosikausien ajan joka vuosi pitkän sopimuksen suuren päivälehden kanssa ns. kelluvista ilmoituksista, jotka laitetaan lehteen automaattisesti, kun tyhjää tilaa on.

Tällaisessa ratkaisussa hinta per ilmoitus on murto-osa määräpäivälle tilattuun määräkokoiseen ilmoitukseen verrattuna.

Lähtökohta molemmilla on se, että ei koskaan makseta mainostilasta sitä, mitä myyjä pyytää. Ei lähellekään.

He eivät siis kutista mainonnan kokonaisbudjettiaan, vaan hankkivat sillä rahalla mahdollisimman paljon näkyvyyttä. Joka tapauksessa enemmän kuin kilpailija.

Medioiden kannalta asia on tietenkin ikävä, mutta totuus on tämä: älä koskaan maksa mediatilasta listahintaa. Ei kilpailijasikaan maksa.

Etenkin juuri nyt mediatilaa saa halvalla. Vaikka isot alennukset varmasti houkuttelevat, kannattaa silti vielä koettaa neuvotella hintaa alemmaksi. Jos et sitä tee, lapioit rahaa suoraan kilpailijallesi.

Media ei ole helppo bisnes ja siksi julkaisijat joutuvat joustamaan jatkuvasti. Osaltaan ne ovat tietysti aiheuttaneet tilanteen itse jatkuvilla alekampanjoillaan ja kirjavalla hinnoittelullaan.

Viisas markkinoija ottaa kuitenkin tilanteesta kaiken hyödyn itselleen. Mikä tahansa mainonta on nimittäin kannattavaa, jos vain hinta on kohdallaan. Jos maksoit ilmoituksesta 10 euroa ja se poiki yhden 20 euron arvoisen kaupan, ilmoittaminen kannatti.

Yksi mutta liittyy noiden edellä mainittujen kahden esimerkkiyrittäjien toimintaan. Kummankaan mainonnassa ei nimittäin ole minkäänlaisia mittaamiselementtejä.

He siis joutuvat ampumaan lonkalta. Jos panoksia ja aikaa on tarpeeksi, sekään ei estä menestystä. Mutta minkälaisia tuloksia nämä yrittäjät tekisivätkään, jos he todella tietäisivät, paljonko mikäkin ilmoitus tuottaa.

Tarkat mittaustulokset yhdistettynä tiukkaan linjaan neuvotteluissa medioiden kanssa on lyömätön yhdistelmä.

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!