Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Colin Wheildon aloitti media-alalla jo vuonna 1954, mutta merkittävimmän työnsä hän teki ryhdyttyään vetämään australialaista autoalan lehteä 25 vuotta myöhemmin. Valitettavasti hänen äärettömän arvokas aikaansaannoksensa on jäänyt valtaosalta huomaamatta, mutta onneksi sinä voit käyttää tilanteen hyväksesi.

Kun Wheildon ryhtyi vetämään Open Road -lehteä, hän päätti ensitöikseen pistää julkaisun ulkoasun uusiksi.

Kirjasimen, asettelun ja värien merkityksestä lukukokemukseen ei kuitenkaan ollut saatavilla kunnollisia tutkimuksia. Niinpä Wheildon päätti tehdä sellaisen itse. Tulokset olivat kristallin kirkkaat.

Selkein tulos löytyi tekstin ja taustan väristä. Suurin osa graafikoista kuvittelee, että lukemisen kannalta on se ja sama, onko teksti mustaa valkoisella pohjalla vai valkoista mustalla pohjalla. He kaikki ovat syvällä Siperian korvessa.

Koehenkilöille annettiin erilaisia tekstejä luettavaksi ja sitten mitattiin, kuinka hyvin he olivat ymmärtäneet tekstin. Tässä tulokset:

Luetun ymmärtämisen taso tekstin värin ja pohjavärin vaihtuessa.

Luetunymmärtämisen taso tekstin värin ja pohjavärin vaihtuessa.

Jos siis teet suoramainoksen, jossa on valkoinen teksti mustalla pohjalla ja lähetät sen sadalle ihmiselle, 88 heistä ei ymmärrä lainkaan mitä yrität sanoa eikä kukaan ymmärrä sinua kunnolla!

Ehkä graafikon mielestä tyylikkyys on tärkeämpää kuin tekstin ymmärtäminen, mutta sinä markkinoijana olet luultavasti aivan eri mieltä.

Minä ainakin olen. Missä tahansa markkinointimateriaalissa teksti on kaikkein tärkein asia, sillä se myy. Jos lukija ei ymmärrä viestiäsi, voit olla sataprosenttisen varma, että hän ei osta.

Tuloksissa oli toki muutakin huomionarvoista, jonka graafikot ovat jättäneet omaan arvoonsa. Päätteellisen eli serif-fontin (esim. Times) ja päätteettömän eli sans serif -fontin (esim. Arial) ero on sekin merkittävä ymmärtämisen kannalta.

Luetunymmärtämisen ero päätteellisen ja päätteettömän fontin välillä.

Luetunymmärtämisen ero päätteellisen ja päätteettömän fontin välillä.

Päätteettömiä fontteja voi käyttää otsikoissa, mutta ei koskaan pidemmissä kappaleissa. Tämä tosin ei päde tietokoneen ruudulla, sillä näytöllä päätteellinen fontti menee yleensä sotkuiseksi.

Wheildon listasi tutkimuksensa perusteella viisi asiaa, jotka minkä tahansa painotuotteen tekijän tulisi pitää aina mielessään. Ne ovat:

  • Käytä päätteellistä fonttia leipä- eli perustekstissä (pistekoko 8-12)
  • Tee sivuja, jotka seuraavat ihmisen normaalia lukutapaa (vasemmalta oikealle, ylhäältä alas, otsikko tekstin alkuun, ei kuvia tekstin sisään)
  • Käytä tasapalstaa
  • Käytä pienaakkosia, älä missään tapauksessa SUURAAKKOSIA (uusi virke ja erisnimet aloitetaan tietenkin isolla kirjaimella)
  • Käytä mitä tahansa tekstin väriä, kunhan se on musta.

Näitä perusteita seuraamalla et vaikeuta viestisi menemistä perille. Se on erinomainen alku.

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!