Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Markkinointi & Mainonta -lehden nettisivuilla on tänään murehdittu brändimainonnan perään. Hesarin etusivulla mainostajat ovat ryhtyneet puhumaan hinnoista, tarjouksista ja alennuksista. Syyskuussa kaupunkilehtien mainostulot olivat vähemmän miinuksella kuin alkuvuonna taktisen mainonnan lisääntymisen ansiosta.

Ensimmäisen jutun M&M otsikoi tähän tapaan: ”Luksusmainonta vaihtui vessapaperiin”. Ihmetyksen aiheena on, että vessapaperia myydään etusivulla, mutta tämä kommentti paljastaa toimittajan todellisen asenteen:

”Maanantaina Suomen laajalevikkisimmän päivälehden etusivulla oli kahdeksan mainosta, joista vain yksi ei tarjonnut alennusta, halvinta hintaa tai kaupanpäällistä.”

Jälkimmäisessä jutussa, otsikolla: ”Bye, bye, brändimainonta” toimittaja pohtii tähän tapaan:

”Koska yritysten kassat ovat melkoisen tyhjiä, ne etsivät lisämyyntiä nopeasti. Kun tavoitteena on nopea kaupanteko, paikalliset kuluttajaa lähellä olevat mainoskanavat ovat arvossaan. Imagokampanjat saavat nyt jäädä.”

Mihin tämä maailma on oikein menossa, kun yritykset tekevät mainontaa, jonka odotetaan tuottavan tuloksia. Siis että mainonnan pitäisi tuoda kassaan rahaa. Sehän on aivan naurettava ajatus.

Paljon mukavampaa olisi, jos firmat syytäisivät markkinointibudjettinsa hauskoihin ja näyttäviin juttuihin, joiden vaikutuksesta kenelläkään ei ole minkäänlaista hajua. Niitä on niin mukava katsella ja parasta on, jos saa vähän nauraakin.

Toivottavasti talous kääntyy nopeasti taas nousuun, jotta päästään ”taktisen mainonnan” ikeestä takaisin tyylikkään ja kalliin ”brändimainonnan” pariin.

Toimittajalta tällaista asennetta voi odottaakin, sillä he ovat lähinnä mainonnan kuluttajia. Se sen sijaan on harmillista, että vastaava asenne on tavallinen myös mainostoimistoissa.

Mainonnan suunnittelijat haukkuvat tylsäksi ja typeräksi asiakasta, joka haluaa saada myyntiä aikaan ja teettää ”tylsää” mainontaa. Nämä suunnittelijat ovat unohtaneet, tai heille ei ole koskaan edes kerrottu, kuka heidän palkkansa maksaa ja miksi.

Minäkin olin joskus sellainen suunnittelija.

Lisää asiaa

« | »

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!