Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Kunniaa, mainetta ja ehkä pari satalappusta voittajalleen tarjoavat ”suunnittelukilpailut” kyykyttävät nuoria suunnittelijoita. Onneksi sentään Tampereella laitetaan palkinnoksi kunnolla hilloa, mutta mistä hyvästä sen oikeastaan saa?

Prix Juju 2009 (tai JujuPrix 2009 tai JujuPrix 2008, nettisivuilla yksiselitteistä vastausta nimikysymykseen ei tarjota) on Tamperelaisen mainosväen kilpailu alle 35-vuotiaille alan opiskelijoille tai ammattilaisille.

Pääpalkintona on herkusti 1500 euroa, joten ainakin opiskelijoiden luulisi innostuvan aiheesta.

Kilpailun brief (toimeksianto, kuvaus, tehtävä) julkaistiin eilen (15.10.) ja aikaa kampanjan rykäisemiseen on reilu viikko.

Tehtävänä on ideoida suunnitteilla olevan Tampereen  Keskusareenan yhteyteen mahdollisesti tuleviin liiketiloihin avattavalle kuvitteelliselle maalikaupalle aloituskampanja.

Tehtävähän on hyvin selkeä eikä siinä mitään. Voi vain kuvitella sitä maali & jääkiekko -ideoiden määrää, jonka tuomaristo saa pähkäiltäväkseen.

Raimo Helminenhän on tamperelainen kiekkolegenda, joten kaupan nimeksi voisi laittaa vaikka ”Raipen maali”. Oheen voisi myös pistää pystyyn ravintolan, sillä jääkiekkoyleisöhän on tunnetusti janoista ja nälkäistä kansaa.

Nimeksi voisi siis laittaa ”Raipen maali ja syöttö” tai ”Raipen maali ja lätty”, jos kyse olisi pizzeriasta.

Kun Anton Strålman sitten vie Ruotsin 3-1 johtoon Suomea vastaan vuoden 2012 jääkiekon MM-kisojen puolivälierässä, Sami Hintsanen kajauttaa ilmoille: ”Tämänkin osuman tarjosi Raipen maali ja syöttö!”.

Liikkeen sisäänkäynnissä voisivat olla sivuille liukuvat ovet. Ne eivät kuitenkaan olisi läpinäkyviä, vaan ne olisivat valtavat maalivahdin polvisuojukset.

Kun asiakas kävelisi kohti ovia ja liiketunnistin huomaisi tämän, suojukset liukuisivat syrjään ja ovikello huutaisi Timo Jutilan äänellä: ”Längistä sisään!”.

Kassatiskinä olisi tietenkin pala jääkiekkokaukalon laitaa ja maalit sekoitettaisiin ”leipomalla”, eli heiluttelemalla purkkia edestakaisin jääkiekkomailalla. Hyllyillä olisi Kohon jatkovarsia maaliteloille ja Montrealin pensseleitä.

Jos aiot osallistua PrixJuju 2009 (tai JujuPrix 2009 tai JujuPrix 2008) -kilpailuun, tässä pieni vinkki: Älä sotke ideaasi jääkiekon maalintekoa.

Juju (en jaksa laittaa joka kohtaan sulkuja, joten puhun tästä lähin vain Jujusta kilpailun nimenä) on siis mainosalan kilpailu, mutta määritelmällisesti se on Tampereen markkinointiviestinnän viikon ideakilpailu.

Säännöissä sanotaan: Kilpailussa idea on tärkeintä, ei tekninen toteutus.

Kampanjalla täytyy tietenkin olla idea, se on selvä. Mutta tehtävän annossa on myös seuraava virke:

Idean toivotaan sisältävän myös ajatuksia liikkeen nimeksi ja visuaaliseksi ilmeeksi.

Idea, joka sisältää liikkeen nimen ja visuaalisen ilmeen? Osallistujilta pyydetään siis kolmea ideaa!

Eihän yhdenkään yrityksen nimeä voi ideoida avajaiskampanjan pohjalta. Saati sitten yrityksen visuaalista ilmettä.

Palkintona on siis 500 euroa per idea, joka ei enää kuulostakaan kovin paljolta. Lisäksi sekä osallistujien että tuomariston tehtävä on tuskallisen vaikea, kun kukaan ei luultavasti tiedä miten esimerkiksi nimi-idea vaikuttaa osallistujan kokonaispisteisiin.

Sitä paitsi, eihän todellisuudessa tällaisia toimeksiantoja tule koskaan. Tietenkin uudelle yritykselle voidaan suunnitella mainostoimistossa nimi, graafinen ilme ja kampanja, mutta ei koskaan yhdellä kertaa.

Ensi mietitään nimi, sitten suunnitellaan graafinen ilme ja lopuksi kampanja. Projektit voivat toki lomittua, mutta eivät ne koskaan ole kaikki päällekkäin. Tai jos ovat, niin silloin ollaan firman kanssa kyllä perusteellisesti metsässä.

Oikea tapa antaa tehtävä olisi ollut se, että tuomaristo olisi miettinyt valmiiksi kaupalle nimen ja luonut sille myös logon. Silloin homma olisi ollut osallistujille realistinen.

Jujun säännöissä on myös yksi varsin mielenkiintoinen seikka. Osallistujien on toimitettava tuomaristolle korkeintaan kymmenen sivun esitys ideastaan. Lisäksi on toimitettava maksimissaan kolmen sivun tiivistys ideasta.

Kolmen sivun tiivistys!?

Jos idean kuvaus ei mahdu yhdelle sivulle, ei kyseessä ole idea vaan kokoelma ajatuksia. Idea on jo itsessään tiivistys, jotakin, jonka selittää hetkessä ja ymmärtää vielä nopeammin.

Tässä siis vielä toinen vinkki kilpailuun osallistuvalle. Jos huomaat tiivistäväsi ideaasi toiselle sivulle, unohda koko juttu.

Lisää asiaa

« | »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!