Oletko yrittäjä ja mietit markkinointia? Olet perillä!

Juhannus sujui mukavasti perinteisissä merkeissä. Yksi osa perinnettä ovat pikkupaikkakunnan ravit, joissa on kunnon kilvanajon tunnelmaa ja muutenkin mukava meininki. Ihmisiä on paljon, makkaraa kuluu samoin kahvia ja jäätelökin maistuu.

Pieni ravirata järjestää vain yhdet ravit vuodessa ja kaikki tehdään talkoilla. Rahallista tukea saadaan yrityksiltä, jotka ostavat esimerkiksi mainostilaa raviohjelmaan (lehtinen, jossa ovat jokaisen lähdön ja siihen osallistuvien hevosten tiedot).

Toto eli voittajan ym. veikkaaminen kuuluu tietenkin raveihin ja siksi ohjelmaa selataan ahkerasti. Kontakteja siis kertyy mainoksille mukavasti, sillä lehtistä ei vain lukaista kerran läpi. Mutta kannatusilmoituksiahan ne silti ovat.

Erilaisten seurojen, urheilijoiden, taiteilijoiden, museoiden tai tapahtumien kannattaminen on ehdottomasti kunnioitettavaa ja saattaapa se tehdä yrityksen maineelle hyvääkin. Mutta miksi lähes kaikki yritykset alistuvat suosiolla pelkkään kannattamiseen?

Pikkuravien ohjelmassa oli reilusti mainoksia, parikymmentä. Koko satsista yhdessäkään ei edes yritetty.

Jossakin oli pelkkä yrityksen nimi isolla. Monissa myös yhteystiedot, yleinen lista tarjonnasta ja jossakin jopa jokin mitäänsanomaton slogan.

Kaikki ilmoituksen ohjelmaan laittaneet yrittäjät siis ajattelivat: ”Ei tästä mitään hyötyä ole mutta poiskaan ei kehtaa olla.”

En tiedä, paljonko ilmoitustila maksoi. Ehkä 100, 200, 300 euroa, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Kun sinulla kerran on tilaisuus saada sanomasi vaikkapa nyt 1000 ihmiselle, sinun täytyy käyttää se hyväksesi.

Laita ilmoitukseen yksi selkeä ja hyvä tarjous, joka on voimassa rajoitetun ajan ravien jälkeen ja jonka voi hyödyntää vain esittämällä kyseisten ravien raviohjelman. Toki se voi olla myös irti leikattava kuponki.

Vielä parempaa on, jos pystyt olemaan raveissa paikalla, jolloin ihmiset voivat käyttää tarjouksesi hyväkseen heti paikan päällä.

Jos et jostakin syystä pysty antamaan hyvää tarjousta, tarjoa väelle edes makkara tai jäätelö. Kun yleisö voi käydä lunastamassa itselleen käristeen sinun ilmoituksessasi olevalla kupongilla, jäät varmasti mieleen.

Tai keksi jotakin muuta, melkeinpä ihan mitä tahansa, mutta älä laita alistunutta kannatusilmoitusta. Jos ilmoituksessasi on pelkkä logo, kannatusmaksu on kulu. Kun aktivoit lukijaa, kulu muuttuukin investoinniksi.

Lisää asiaa

| »
tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!

tuplausopas-mockup

Aloita tuplaus tästä!

Tuplausoppaasta saat eväät, joilla tehostat markkinointiasi nopeasti. Anna vain nimesi ja sähköpostisi, niin opas on sinun.

Tilaus onnistui!